Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Mławie wzięli udział w niezwykłej lekcji historii. Zobaczyli projekcję dwóch filmów: „Kartka z Powstania” oraz „Wiktoria 1920”. Oba seanse odbywały się w technologii wirtualnej rzeczywistości.
Wirtualna lekcja odbyła się w ramach projektu „Innowacyjna Historia: nowoczesne technologie w służbie edukacji”. W sali gimnastycznej mławskiego liceum przygotowano specjalną scenografię przystosowaną do pokazu. Składała się ona ze ścianek wydzielających przestrzeń, projektora, nagłośnienia oraz obrotowych foteli dedykowanych doświadczeniu wirtualnej rzeczywistości.
Takie pokazy z użyciem najnowocześniejszej technologii to doskonały sposób, aby dotrzeć do uczniów – uważa dyrektor placówki Marek Kiełbiński.
Lekcja w ruchomym fotelu, z założonymi słuchawkami i goglami VR uczniom bardzo przypadła do gustu.
„Kartka z Powstania” jest to pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych na świecie filmów fabularnych zrealizowany w technologii wirtualnej rzeczywistości. Opowiada historię jednego z Powstańców Warszawskich, kapitana Władysława Sieroszewskiego „Sabały”, który wychodząc do Powstania w sierpniu 1944 r., otrzymał od swojej córki kartkę z modlitwą. Wtedy jeszcze nie wiedział, że ta kartka wpłynie na jego dalsze losy.
Z kolei film „Wiktoria 1920” to historia prowadzona z perspektywy jednego z młodych polskich żołnierzy podczas Bitwy Warszawskiej. Dostaje on misję przekazania ważnego meldunku z okolic Ciechanowa do siedziby radiowywiadu w warszawskiej Cytadeli. Uczestnicy projekcji mogą oglądać jego oczami najważniejsze momenty Bitwy Warszawskiej z Cudem włącznie, bezpośrednio brać udział w szarży ułanów, czy latać samolotem polskiego lotnictwa.
Projekt „Innowacyjna Historia: nowoczesne technologie w służbie edukacji” jest finansowany przez ministerstwo edukacji i nauki.