Podstawowe wskaźniki na desce rozdzielczej
Deska rozdzielcza w samochodzie zawiera kilka podstawowych wskaźników, które informują kierowcę o najważniejszych parametrach pojazdu:
- należą do nich prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik poziomu paliwa oraz temperatury silnika. Prędkościomierz pokazuje aktualną prędkość samochodu w kilometrach na godzinę. Obrotomierz z kolei informuje o prędkości obrotowej silnika, wyrażonej w obrotach na minutę (RPM);
- wskaźnik poziomu paliwa to kolejny istotny element na desce rozdzielczej. Pokazuje on aktualną ilość paliwa w zbiorniku, co pozwala kierowcy odpowiednio zaplanować tankowanie;
- wskaźnik temperatury silnika informuje natomiast o temperaturze cieczy chłodzącej. Zbyt wysoka temperatura może świadczyć o przegrzaniu silnika i wymaga natychmiastowej reakcji kierowcy.
W przypadku uszkodzeń, do których doszło na przykład w wyniku zignorowania ostrzeżeń systemu, nie można liczyć na wsparcie OC. W takich sytuacjach o wiele lepiej sprawdzi się AC – jest to jednak polisa nieobowiązkowa i niektórym wydaje się kosztowna. W przypadku autocasco cena zależy między innymi od wartości samochodu. Im droższy pojazd, tym wyższa składka. Jednak posiadanie tego ubezpieczenia może uchronić kierowcę przed wysokimi kosztami naprawy.
Kontrolki ostrzegawcze
Poza podstawowymi wskaźnikami, na desce rozdzielczej znajdują się także liczne kontrolki ostrzegawcze. Ich zadaniem jest informowanie kierowcy o potencjalnych problemach lub nieprawidłowościach w działaniu pojazdu:
- jedną z najważniejszych kontrolek jest ta sygnalizująca niski poziom oleju silnikowego. Jej zapalenie się oznacza, że należy natychmiast sprawdzić poziom oleju i w razie potrzeby go uzupełnić;
- kolejna istotna kontrolka to ta informująca o awarii układu hamulcowego. Jej pojawienie się na desce rozdzielczej wymaga natychmiastowej reakcji kierowcy i jak najszybszego sprawdzenia stanu hamulców w serwisie;
- kontrolka układu ABS z kolei informuje o potencjalnej usterce systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania. Jej zapalenie się nie oznacza, że hamulce nie działają, ale sugeruje konieczność sprawdzenia układu ABS.
Najczęstsze błędy, jakie popełniają kierowcy, odczytując kontrolki
Jednym z najpoważniejszych błędów jest lekceważenie zapalonych kontrolek, zwłaszcza tych w kolorze czerwonym. Czerwone kontrolki sygnalizują poważne usterki, które wymagają natychmiastowej reakcji, np. awarię układu hamulcowego czy przegrzanie silnika. Kontynuowanie jazdy z zapalonymi czerwonymi kontrolkami może prowadzić do znacznie poważniejszych uszkodzeń, a nawet zagrożenia bezpieczeństwa.
Również pomarańczowe kontrolki ostrzegawcze nie powinny być ignorowane. Choć nie wymagają natychmiastowego zatrzymania pojazdu, to sygnalizują problemy wymagające sprawdzenia przy najbliższej okazji, np. niskie ciśnienie w oponach czy usterkę układu ABS. Z drugiej strony, nie należy też wpadać w panikę po każdym zapaleniu się kontrolki. Wiele z nich, zwłaszcza zielonych lub niebieskich, pełni jedynie funkcje informacyjne i nie oznacza żadnej usterki. Przykładowo kontrolka świec żarowych w silniku Diesla zapala się podczas ich nagrzewania i gaśnie po osiągnięciu właściwej temperatury. Podobnie kontrolka tempomatu informuje jedynie o jego włączeniu.
Kolejnym częstym błędem jest próba samodzielnego usunięcia kontrolki check engine poprzez odłączanie akumulatora lub kasowanie błędów bez usunięcia przyczyny problemu. Taka praktyka jest niewskazana, ponieważ zwykle sygnalizuje faktyczną usterkę, np. w układzie wtryskowym, zapłonowym czy emisji spalin. Skasowanie błędu bez naprawy jego przyczyny powoduje jedynie tymczasowe zgaśnięcie kontrolki, która i tak zapali się ponownie. Prawidłowym postępowaniem jest zdiagnozowanie powodu zapalenia kontrolki check engine w warsztacie i usunięcie usterki. Tylko w ten sposób można trwale pozbyć się problemu.
Deska rozdzielcza – Twój własny komputer pokładowy
Współczesne deski rozdzielcze oferują kierowcom znacznie więcej funkcji niż tylko podstawowe wskaźniki i kontrolki ostrzegawcze. Wiele z nich wyposażonych jest w zaawansowane systemy informacyjno-rozrywkowe, które dostarczają dodatkowych informacji i udogodnień. Jedną z takich funkcji jest komputer pokładowy, który pokazuje między innymi średnie zużycie paliwa, zasięg na pozostałym paliwie czy średnią prędkość podczas podróży.
Kolejnym przydatnym elementem nowoczesnych desek rozdzielczych jest system nawigacji GPS. Dzięki niemu kierowca może łatwo dotrzeć do celu podróży, bez konieczności korzystania z tradycyjnych map. Wiele samochodów oferuje także możliwość podłączenia smartfona za pomocą systemów Android Auto lub Apple CarPlay, co pozwala na wygodne sterowanie wybranymi aplikacjami za pomocą ekranu dotykowego na desce rozdzielczej.
Warto podkreślić, że znajomość znaczenia poszczególnych kontrolek i wskaźników jest kluczowa dla bezpiecznej i komfortowej jazdy. Wraz z rozwojem technologii, deski rozdzielcze będą stawały się coraz bardziej zaawansowane, oferując kierowcom jeszcze więcej możliwości i udogodnień.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY