Reklama

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Jak przechowywać opony, aby mogły służyć przez długi czas?

Reklama

Przechowywanie opon poza sezonem ma istotny wpływ na ich żywotność. Złe warunki atmosferyczne przyspieszają degradację gumy, przez co szybciej traci ona swoje właściwości. Jeżeli opony będą przez długi czas ułożone w nieprawidłowej pozycji, to może natomiast dojść do ich odkształcenia. Dlatego warto zadbać o wygodę opon przez te kilka miesięcy w roku, gdy nie pracują, aby nie musieć kupować kolejnego kompletu przedwcześnie. Jak przechowywać opony, aby służyły możliwie długo?

Optymalne warunki do przechowywania opon

Zakup nowych opon to cykliczny wydatek, który należy powtarzać co kilka lat. Znaczący wpływ na długość okresu, po którym będzie trzeba kupić kolejny komplet, mają warunki przechowywania. Dlatego wybierając nowe opony letnie na SklepOpon.com, nie należy zapominać o zimówkach, które udają się na zasłużony wypoczynek. Optymalne parametry w miejscu ich składowania sprawią, że ogumienie będzie w dobrej kondycji, gdy nadejdzie kolejna zima.

W miejscu, gdzie przechowujemy opony, powinny panować odpowiednie warunki. Temperatura w pomieszczeniu nie powinna być niższa niż -5°C ani nie powinna wzrastać ponad 25°C. Wilgotność powietrza należy utrzymywać na poziomie maksymalnie 70%. Opon nie powinno się składować w sąsiedztwie źródeł ciepła – np. pieca czy wychodzących od niego rur.

Guma starzeje się szybciej pod wpływem promieniowania UV, dlatego opony powinny być osłonięte przed słońcem. Ponadto należy trzymać je z dala od środków chemicznych i produktów ropopochodnych. Nie służy im też ozon, który może być wydzielany m.in. przez pracujący transformator.

Optymalne warunki do przechowywania opon najłatwiej zapewnić w murowanym lub drewnianym garażu. Jednak bez większego trudu można je osiągnąć również w piwnicy. Należy przy tym pamiętać o zabezpieczeniu ogumienia przed gryzoniami oraz co jakiś czas przewietrzyć pomieszczenie. Dużo trudniej uzyskać odpowiednie parametry na balkonie – teoretycznie można zasłonić ogumienie przed słońcem, ale w zasadzie nie sposób uniknąć skrajnie zimnych i gorących temperatur.

Zmieniasz opony, czy opony z felgami?

Prawidłowa pozycja przechowywania opon jest zależna od tego, czy mamy dwa komplety kół, czy latem i zimą korzystamy z tego samego kompletu felg, zmieniając tylko opony. Opony z felgami można ułożyć poziomo jedna na drugiej. Należy przy tym zadbać o to, aby pierwszą oponę ułożyć na gładkim i oczyszczonym podłożu. Jeżeli chcemy ułożyć koła z felgami w miejscu, gdzie podłoże jest szorstkie, można rozłożyć na nim fragment tektury. Tekturowe przekładki można również ułożyć na każdym kole, aby nie stykały się bezpośrednio. Do przechowywania kompletnych kół można także wykorzystać specjalne wieszaki, które pozwolą umieścić je na ścianie lub pod sufitem i zaoszczędzić miejsce na podłodze.

Jeżeli natomiast przechowujemy same opony bez felg, to trzeba je układać pionowo na bieżniku, jedna obok drugiej w rzędzie. Warto pamiętać o tym, aby raz na miesiąc obrócić każdą oponę o około 90 stopni. Opon bez felg nie należy wieszać na hakach – w przeciwnym razie ogumienie może łatwo ulec deformacji. Jeżeli nie chcemy składować opon na podłodze, konieczne będą odpowiednie regały lub stojaki, które zapewnią im prawidłową pozycję.

Przed odłożeniem opon warto je odpowiednio przygotować

Zanim opony trafią na przechowanie, dobrze jest je oczyścić, skontrolować ich stan, a na koniec można je dodatkowo zakonserwować. Opony poruszające się po drogach mają kontakt z chemikaliami – np. paliwami czy olejami, które wyciekają z innych samochodów i osadzają się na bieżniku. Dlatego warto umyć ogumienie wodą z szamponem samochodowym, np. przy użyciu gąbki i szczoteczki.

Dobrze jest przy tym oczyścić dokładnie bieżnik z kamieni i drobin żwiru oraz przyjrzeć się bliżej jego powierzchni. Można przy okazji zmierzyć głębokość bieżnika w kilku punktach na powierzchni każdej opony – robienie tego, gdy koła są zamontowane w samochodzie, jest dużo mniej wygodne. Nierównomierne zużycie jest bowiem sygnałem, że zawieszenie może wymagać kontroli i np. ustawienia zbieżności oraz geometrii.

Opony należy koniecznie powycierać z wody i wilgoci, która mogła zgromadzić się m.in. w zakamarkach bieżnika w trakcie mycia. Można je również dodatkowo zabezpieczyć przeznaczonym do tego preparatem, który zapewni dodatkową ochronę przed niesprzyjającymi czynnikami. Wcześniej należy koniecznie zapoznać się z instrukcją jego aplikacji, gdyż niewłaściwie zastosowany środek może nie spełnić swojej funkcji, a nawet zadziałać w niepożądany sposób.

(artykuł sponsorowany)

Jeśli znalazłeś błąd w tekście, prosimy o powiadomienie nas. Aby to zrobić, zaznacz wybrany fragment, a następnie wciśnij jednocześnie klawisze„Ctrl” i „Enter”.

Może zainteresuje Cię także.../ Reklama

Więcej wiadomości z tej kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Skip to content

Zgłoszenie błędu w tekście

Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: